Kunskapsutbyte mellan handledare och lärarstudent som inspirerar – Mathidas väg mot läraryrket
- Martin Bergvall
- 4 juli
- 1 min läsning

Mathilda Eriksson från Hakkas studerar till lärare på distans via Luleå tekniska universitet och gör sin praktik i Gällivare kommun. Hon började sin resa genom att läsa upp betyg via Lapplands Lärcentra för att bli behörig till utbildningen. Idag kombinerar hon studierna med arbete på Hakkas skola – med målet att hjälpa fler elever att utvecklas.
Mathilda Eriksson från Hakkas studerar grundlärarprogrammet för förskoleklass till årskurs tre på distans via Luleå tekniska universitet. Efter att ha arbetat som vikarie och barnskötare ville hon utbilda sig vidare för att få fler verktyg och ännu bättre möjligheter att stötta barns utveckling. Klassläraren Nina Eriksson som arbetat inom barn- och utbildningsförvaltningen i över 30 år tycker att det är givande att få handleda studenter ut i yrkeslivet.
Vägen till utbildningen gick genom komplettering av betyg via Lapplands Lärcentra, vilket gjorde henne behörig att söka lärarprogrammet. Idag kombinerar hon studierna med deltidsarbete på Hakkas skola och gör praktik på Myranskolan i Koskullskulle.
– Jag har alltid tyckt om att jobba med barn och tycker att läraryrket är viktigt. Jag ville utbilda mig för att få mer kunskap och verktyg kring hur jag kan hjälpa eleverna att utvecklas, säger Mathilda.